Frågor och svar.

Många som sa att jag inte skulle ha någon utav dom. Folk som säger att dom är agresiva ? haha Men arbetar man med dom så får man dom rätt. precis som en pittbull amstaff. Jag hade lätt valt en sån hund om inte alla hade en sån. Folk går med en sån för att det ser snyggt och tufft ut. Sen folk säger att man ska välja en liten hund. Ja jo. den tanken har slagit mig absolut. Men jag vill ha en hund med mkt energi som jag måste arbeta med för att på så sätt få ut min egen. Att jag och hunden kan hjälpa varandra med energin bland annat. Men jo det kanske är som ni säger jag kanske borde tänka om. Men om ni kunde svara nej ? Då kan ni svara vad ni anser passa mig. eller hur ?  Så hade vart tacksam om ni hjälpte mig där med. Det va ju för att jag skulle vata vad jag skulle tjata på mamma om som jag ville veta.. Då får ni hjälpa mig. Men mina krav är då dom här.

Orka gå långt. med andra ord energisk och ha mkt energi.
Lätt skött pälls. - Korthårig.
Inte en som jag kan trampa på. - Inte för liten.


Tipps folket ? :)


 
                                        Till alla hästmänniskor och er som vill kleta bajs.
Har en lustig grej bara. Alla säger ju så här. '' Hästmänniskor är så konstiga '' Precis som golfare dom är speciella. Men faktigst. Jag har vart med om en del uppe i stall nu. Det började ju med att en häst människa va på mig. Sen pallade jag inte mer. Jag drog ifrån det ena stallet till det andra. Men när jag kom dit så fanns det ju annat. Efterssom jag alltid har samma människor runt mig efterssom vi alla är medlemm i samma klubb så är det lite jobbigt. Det räckte ju att det gick bra på en tävling en träning eller vad som hellst så va det igång. Inte bara saker som handlade om hästar började dom lägga sig i. Utan saker som att man kanske körde bil själv 2 meter för att plocka upp mamma. eller att jag sa till när jag tyckte att någon tryckte ner på mig, då va jag otrevlig och en ouppfostrad och omogen unge. Det har gått en period nu som allt vart lungt. folk värkar glada för att det går bra för mig. Mamma skryter väl lite extra och det är väl kul att hon för en gång skull kan berätta något bra jag gör och att hon faktigst tar glädje av att jag börjar bli en människa inget odrägligt monster som ingen tog glädje utav och inte såg någon potensial i.

Men det börjar nu igen. om det antingen är för att det går bra i skolan, för att jag börjar komma längre än vad man trodde. eller för att folk är avundsjuka på hästen som mamma hittade till mig som ingen trodde jag skulle lyckas med. Men det börjar igen. och minsta lilla fel jag skrver här på min blogg så tas det upp och trycker skiten i ansiktet på mig. eller att jag skriver att jag ska på en fest så är jag barnslig fortfarande ung och oansvarig för att dom tycker att jag ska stå i stallet och borsta på min häst 24/7 eller något.
Men jag kan säga som så här. Jag vet att ni läser. jag vet att ni finns runt om kring mig. Men det är ni, det är ni som får mig att fortsätta göra det jag gör. att hålla mig kvar att vilja bli något utan att lägga hela mitt liv och min kraft, att visa att man kan göra annat med.! Vill att ni ska veta.. att ni trycker skiten i ansiktet på mig jusst nu när jag är 17 år gammal och inte gör annat än att tar det. Men det kommer en dag, då det är jag som bara ler emot er och vänder mig om och går. för att jag vet, att jag har fått ut mer än vad ni någonsinn kommer att få, och lägger inte energi på hästmänniskor som ska försöka visa sig bättre än andra genom att trycka ner. Jag ser upp till dom som gör det som ska utan att säga något. Utan att ens bry sig.

Ett ordspråk som min mamma säger:

Visa mig din häst,
Så ska jag tala om för dig,
VEM DU ÄR.

Tänk på det.! Vem är du ?


Kommentarer
Postat av: Linnéa Kirpensteijn

Det spelar ingen roll vad det är för ras på hunden, du kan alltid forma den till din egen. Men om du vill ha en bra hund så kolla på tex. labrador.

Och som du skrev "Orka gå långt. med andra ord energisk och ha mkt energi."

hur menar du? ju mer energi hunden har desto mer får du gå med den :)

Men kolla runt på olika sidor om bra hundar så hittar du säkert en jättebra hund som går att lita på :)

2011-04-05 @ 14:39:56
URL: http://kirpan.blogg.se/
Postat av: Ellinor

Håller med dig. Man kan inte säga att en hell ras är aggressiv och att den inte funkar. Visst finns det raser som har potential att bli aggressiva om man inte fostrar dem rätt, men klart som fan att en rottweiler kan passa som "familjehund" likaväl som en labb, golden eller vad som helst. Det viktiga är ju att veta hur man ska fostra hunden och se till att göra det med.

Jag har alltid velat ha en rottweiler, min släkting har haft kanske tre stycken och alla har varit jättefina, funkat bra ihop med andra hundar och barn och så det går visst att ha en om man bara är engagerad och det låter det som att du är. Men det är bara mitt tips.

2011-04-05 @ 14:53:51
URL: http://trulyme.blogsome.com
Postat av: Annika Wilsson

Men lilla gumman fortfarande är det så att INGEN kan tala om för dig vad du ska ha för hund, den dagen du träffar rätt så säger det bara klick med stort "KLICK" dessutom oavsett vad du skaffar för ras så blir hunden det du formar den till....Det är så att ju mer motion du ger din hund ju mer motion kräver den sedan oavsett om du har lust, ork eller tid så tänk efter hur du verkligen själv är som person förts....Ta dig lite egen tid skriv tex dagbok på vad du verkligen gör på dagarna så kan du sedan efter en månads tid kolla efter om du verkligen va ute och promenerade bort all den "energin du hade inom dig" eller om du låg bort den på soffan...Efter det kan du börja fundera på om du ska ha hund och det ska vara en liten, stor eller mitt emellan, en som gillar ligga på soffan eller ha "lagom" eller vrål mycket motion, en som äter som en mygga och vad det kostar eller en som vräker i sig där du får beställa busslass hem med turister för att fylla magen.......Kram gumman

2011-04-05 @ 15:31:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0